Fijne werkdag

Ergonomisch werken, 10 tips

Met onderstaande ergonomische tips vergroot u het comfort, de gezondheid en effectiviteit van uw werk.

  1. Neem de juiste werkhouding aan (opstelling beeldscherm en instelling meubilair).
  2. Wissel beeldschermwerk af met andersoortige werkzaamheden.
  3. Wissel makkelijke en moeilijke werkzaamheden af, dit voorkomt overbelasting.
  4. Neem regelmatig korte pauzes, verlaat even uw werkplek. 
  5. Maak tijd vrij voor lichaamsbeweging in plaats van de hele tijd achter de pc te zitten. Lichaamsbeweging brengt de bloedsomloop op gang die nodig is voor een goede doorbloeding en afvoering van afvalstoffen.
  6. Ken uw grenzen. Laat u niet leiden door stress. Maak dit zo nodig bespreekbaar met uw leidinggevende. 
  7. Drink voldoende water. Water is nodig om afvalstoffen uit het lichaam af te voeren.
  8. Kijk ook kritisch naar uw computerwerkplek thuis.
  9. Neem klachten serieus, meldt ze op tijd bij werkgever, huisarts en/of bedrijfsarts. Negeren van pijn kan tot meer pijn, schade aan het lichaam of zelfs tot ziekte leiden.
  10. Werk niet langer dan 5 tot 6 uur achter een beeldscherm.


Heeft u zelf nog andere goede tips? Wij horen het graag!